skip to main content

STRENGTHENING THE ROLE OF CORPORATE CARRIER IN THE DEVELOPMENT OF CORPORATE STUDENTS AT THE CHILDREN'S SPECIAL DEVELOPMENT INSTITUTION

*Iqbal Kamalludin orcid publons  -  Faculty of Sharia, IAIN Pekalongan, Indonesia
Apriliani Kusumawati  -  Faculty of Social Sciences, Universitas Negeri Semarang, Indonesia
Ratna Kumala Sari  -  Faculty of Law, Universitas Sang Bumi Ruwa Jurai, Indonesia
Ayon Diniyanto  -  Faculty of Sharia, IAIN Pekalongan, Indonesia
Bunga Desyana Pratami  -  Faculty of Sharia, IAIN Pekalongan, Indonesia
Open Access Copyright (c) 2021 CREPIDO under http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0.

Citation Format:
Abstract
The rehabilitation approach has not become a priority for coaching so that it is difficult to change Andikpas' behavior for the better. This paper aims to describe the idea of strengthening the role of Correctional Caregivers in fostering Correctional Students at the Special Child Guidance Institution. The research method of this paper uses normative juridical with a qualitative approach.  Harmonizing  regulations in the correctional system is needed through legal rules in the form of special guidelines. In addition to increasing knowledge and understanding related to child protection, it is also necessary to strengthen the capacity of counseling techniques. Considering that counseling is one method that can help Andikpas to express various feelings, including the negative thoughts he feels.
Fulltext View|Download
Keywords: Correctional Caregivers; Juvenile Development; Juvenile Correctional

Article Metrics:

  1. Ali, A. (2009). Teori Hukum (Legal Theory) Dan Teori Peradilan (Jurisprudence), Termasuk Interpretasi Undang-Undang (Legisprudence). Jakarta: Kencana Prenada Media Group
  2. Anak, DBP. (2019). Pedoman Perlakuan Anak Dalam Proses Pemasyarakatan Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (LKPA). Jakarta: LKPA
  3. Arief, BN. (2017). Reformasi Sistem Peradilan (Sistem Penegakan Hukum Di Indonesia). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro
  4. ———. (2017). Tujuan Dan Pedoman Pemidanaan: Perspektif Pembaharuan Dan Perbandingan Hukum Pidana. Semarang: Pustaka Magister
  5. Muladi, and B. N. Arief. (2010). Teori-Teori Dan Kebijakan Pidana. Bandung: Alumni
  6. Prakoso, A. (2013). Pembaruan Sistem Peradilan Pidana Anak. Yogyakarta: Laksbang Grafika
  7. Purniati. (2003). Analisa Situasi Sistem Peradilan Anak Di Indonesia. Jakarta: UNICEF
  8. Ahmad, RT. “Nusantara ( Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial ).” Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial 7, no. 2 (2020): 408–20
  9. Andi, S, A. Muin Fahmal & Muhammad Fachri Said. “Kalabbirang Law Journal.” Kalabbirang Law Journal 2, no. April (2020): 14–21
  10. Andriyana, N. “Pola Pembinaan Anak Didik Pemasyarakatan Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Kelas I Kutoarjo.” Jurnal Komunikasi Hukum (JKH) Universitas Pendidikan Ganesha 6, no. 2 (2020): 592–99
  11. Bahari, H F. “Perlindungan Narapidana Anak Di Lembaga Pemasyarakatan Kelas Iib Jombang.” Recidive 4, no. 3 (2015): 337–44
  12. Budaya, R A. “Aspek Hukum Keterkaitan Konsep Pemasyarakatan Dengan Perlindungan Anak Dalam Pembinaan Narapidana Anak Di Lembaga Pemasyarakatan,” 2013
  13. Budijanto, O W. “Pemenuhan Hak Pendidikan Bagi Anak Didik Pemasyarakatan Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak.” Pemenuhan Hak Pendidikan Bagi Anak Didik Pemasyarakatan Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak 7, no. 1 (2013): 62–73. jU
  14. Candra, E. “Implementasi Kewajiban Pembinaan Terhadap Pidana Anak Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Pekanbaru Berdasarkan Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 11 Tahun 2012 Tentang Sistem Peradilan Pidana Anak.” Widya Yuridika 3, no. 2 (2020): 343. https://doi.org/10.31328/wy.v3i2.1642
  15. Chusniatun. “Sistem Perlindungan Hukum Bagi Anak Di Lembaga Pemasyarakatan Dalam Perspektif Konvensi Internasional Hak-Hak Anak.” Suhuf 30, no. 01 (2018): 103–32
  16. Eleanora, F N, and Esther Masri. “Pembinaan Khusus Anak Menurut Sistem Peradilan Pidana Anak.” Jurnal Kajian Ilmiah Universitas Bhayangkara Jakarta Raya 18, no. 3 (2018): 215–30
  17. Fardian, Rifky Taufiq, and Meilanny Budiarti Santoso. “Pemenuhan Hak Anak Yang Berhadapan (Berkonflik) Dengan Hukum Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak (Lpka) Kelas Ii Bandung.” Jurnal Kolaborasi Resolusi Konflik 2, no. 1 (2020): 7. https://doi.org/10.24198/jkrk.v2i1.27043
  18. Firdausyah, E, and Mitro Subroto. “Pemasyarakatan Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Kelas I Kutoarjo.” Supremasi Jurnal Hukum 04, no. 1 (2015): 31–45
  19. Hafrida, H, Yulia Monita, and Elisabeth Siregar. “Pembinaan Narapidana Anak Di Lembaga Pemasyarakatan Anak Sei. Bulu Muara Bulian.” Publikasi Pendidikan 5, no. 3 (2015): 198–213. https://doi.org/10.26858/publikan.v5i3.1613
  20. Hardjaloka, L. “Criminal Justice System of Children: An Overview Restorative Justice Concept in Indonesia and Other Countries.” Journal of Dinamika Hukum 15, no. 1 (2015): 73–81. http://dinamikahukum.fh.unsoed.ac.id/index.php/JDH/article/view/365/359
  21. Haryaningsih, S, and Titik Hariyati. “Resosialisasi Di Lembaga Pemasyarakatan Khusus Anak.” Jurnal Konseling Dan Pendidikan 8, no. 3 (2020): 191. https://doi.org/10.29210/151300
  22. Hilman, D P, and Endang Sri Indrawati. “Pengalaman Menjadi Narapidana Remaja Di Lapas Klas I Semarang.” Empati 6, no. 3 (2017): 189–203
  23. Jatnika, D C, Nandang Mulyana, and Santoso Tri Raharjo. “Didik Lembaga Pemasyarakatan Dalam Menghadapi Proses.” In Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 261, 2016
  24. Kamalludin, I, and Barda Nawawi Arief. “Kebijakan Formulasi Hukum Pidana Tentang Penanggulangan Tindak Pidana Penyebaran Ujaran Kebencian (Hate Speech) Di Dunia Maya.” Law Reform 15, no. 1 (2019): 113. https://doi.org/10.14710/lr.v15i1.23358
  25. Lumowa, H B. “Hak Pendidikan Bagi Narapidana Anak Ditinjau Dari Undang-Undang Nomor 35 Tahun 2014 Tentang Perlindungan Anak.” Lex Privatum 3, no. 1 (2017): 103–11
  26. Nur, N C, and Asdar Djabar. “Perlindungan Hukum Dan Pembinaan Anak Didik Pemasyarakatan Di Lembaga Pemasyarakatan Klas Iib Biak Berdasarkan Undang-Undang Nomor 12 Tahun 1995 Tentang Pemasyarakatan.” Jurnal Ilmu Hukum Kyadiren 2, no. November (2019): 64–77. https://media.neliti.com/media/publications/300401-perlindungan-hukum-dan-pembinaan-anak-di-fe712654.pdf
  27. Nurendah, G, Muhammad Ariez Musthofa, and Sri Maslihah. “Model Pengasuhan Bagi Anak Didik Lpka.” Jurnal Psikologi Insight 3, no. 2 (2019): 80–87. https://doi.org/10.17509/insight.v3i2.22348
  28. Rosyda, F S. “Implementasi Pemenuhan Hak Pendidikan Untuk Anak Pidana Di Lembaga Pembinaan Khusus Anak Kutoarjo.” Amnesti Jurnal Hukum 2, no. 1 (2020): 43–56. https://doi.org/10.37729/amnesti.v2i1.651
  29. Rumadan, I. “Problem Lembaga Pemasyarakatan Di Indonesia Dan Reorientasi Tujuan Pemidanaan.” Jurnal Hukum Dan Peradilan 2, no. 2 (2013): 263. https://doi.org/10.25216/jhp.2.2.2013.263-276
  30. Sahetapy, D S, Sherly Adam, and Hadibah Zachra Wadjo. “Penjatuhan Sanksi Bagi Anak Didik Pemasyarakatan Pasca Melarikan Diri ( Studi Pada Lembaga Pembinaan Khusus Anak Kelas II Ambon ).” Tatohi Jurnal Ilmu Hukum 1, no. 5 (2021): 448–59
  31. Saputra, F. “Peranan Lembaga Pemasyarakatan Dalam Proses Penegakan Hukum Pidana Dihubungkan Dengan Tujuan Pemidanaan.” REUSAM: Jurnal Ilmu Hukum 8, no. 1 (2020): 1. https://doi.org/10.29103/reusam.v8i1.2604
  32. Triano, H M, Politeknik Kesejahteraan, Sosial Bandung, Moch Zaenal Hakim, Politeknik Kesejahteraan, Sosial Bandung, Enung Huripah, et al. “Pemenuhan Hak Pengasuhan Bayi Oleh Pemasyarakatan Perempuan Kelas II A Tangerang.” PEKSOS: Jurnal Ilmiah Pekerjaan Sosial 19, no. 1 (2020): 99–112
  33. Yunus, Y. “Analisis Konsep Restorative Justice Melalui Sistem Diversi Dalam Sistem Peradilan Pidana Anak Di Indonesia.” Jurnal Rechts Vinding: Media Pembinaan Hukum Nasional 2, no. 2 (2013): 231. https://doi.org/10.33331/rechtsvinding.v2i2.74

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.