skip to main content

KEPUASAN PELANGGAN UPT PERPUSTAKAAN UNIVERSITAS SEBELAS MARET SURAKARTA PERIODE TAHUN 2022–2024

*Masriyatun Masriyatun  -  UNS, Indonesia
Bambang Hermanto  -  UNS, Indonesia

Citation Format:
Abstract

 Abstract :

This study was conducted with the aim of determining the performance of the UNS Library in providing satisfaction to users. Evaluation of the performance of the UNS Library t is carried out  through  three  indicators  including  services  and  facilities,  collections  and  employee competencies at the UNS Library; Research method; data collection method through collecting supporting  data  related  to  the  survey  topic.  The  data  collection  is  through  1).  direct observation method, and 2). questionnaire distribution. The target results at this stage are data that  supports  the  survey  topic  collected  and  recorded.  Data  collection  instruments  with questionnaires. The sampling method with sampling determined at the beginning for special reasons (purposive random sampling) The performance of the UNS Library has a very high category of 107 or 62.6% of respondents, categorized as very high because 107 or 62.6% of respondents  answered  that  the  performance  of  the  UNS  Library  Unit  is  very  high,  this  is evidenced  by  the  services  and  facilities,  collections  and  employee  competencies  at  the  UNS Library providing convenience in the service process to users. 

Keywords: customer satisfaction, service, performance, college library, users  

Abstrak :

Penelitian  ini  dilakukan  dengan  tujuan  untuk  mengetahui  kinerja  UPT  Perpustakaan  UNS dalam  memberikan  kepuasan  kepada  pemustaka.    Evaluasi  kinerja  UPT  Perpustakaan  UNS dilakukan  melalui  tiga  indikator  diantaranya  layanan  dan  sarana/fasilitas,  koleksi  dan kompetensi pegawai yang ada di Perpustakaan UNS; Metode penelitian; metode pengumpulan data melalui pengumpulan data pendukung terkait dengan topik survei. Adapun pengumpulan data melalui 1). metode pengamatan langsung, dan 2). penyebaran kuesioner. Target hasil pada tahapan  ini  adalah  data  yang  mendukung  topik  survei  ini  terkumpul  dan  tercatat.  Instrumen pengumpulan  data  dengan  kuesioner.  Metode  pengambilan  sampel  dengan  pengambilan sampel  ditentukan  diawal  karena  alasan  khusus  (purposive  random  sampling)  Kinerja  UPT Perpustakaan UNS  mempunyai kategori sangat tinggi sejumlah 107  atau 62,6 % responden, dikategorikan  sangat  tinggi  karena  107  atau  62,6  %  responden  menjawab  kinerja  UPT perpustakaan UNS sangat tinggi, hal ini dibuktikan dengan layanan dan fasilitas, koleksi dan kompetensi  pegawai  di  UPT  Perpustakaan  UNS  memberikan  kemudahan  dalam  proses pelayanannya kepada pemustaka. 

Kata  kunci:  kepuasan  pelanggan,  layanan,  kinerja,  perpustakaan  perguruan  tinggi, pemustaka    

 

Fulltext View|Download

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.