skip to main content

IMPLEMENTASI DIPONEGORO LITERASI DIGITAL (DIPOLITA) DALAM MENDUKUNG PEMBELAJARAN DAN RISET ILMIAH

*Sri Endah Pertiwi  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Suwondo Suwondo  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Haryani Haryani  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Enny Anggraeny  -  Universitas Diponegoro, Indonesia
Romdha Anugrahani  -  Universitas Diponegoro, Indonesia

Citation Format:
Abstract

Abstract :

Diponegoro  Digital  Literacy  (DIPOLITA)  is  a  platform  for  digital  literacy  activities  by  the UPT Library and Undip Press, which accommodates library activities/programs through the stages  of  achieving  the  Dipolita  library  program  implemented  in  the  annual  development roadmap. The goal of Dipolita is to enhance literacy for  the academic community of Undip through various activities specifically designed to improve understanding and skills in using digital  information  sources.  The  Dipolita  study  method  involves  conducting  feasibility  and needs  analysis,  analyzing  and  determining  the  requirement  document,  using  best  practices, designing, measuring and tracking progress, developing various digital collection ecosystems, integrating  various  application  ecosystems  within  Dipolita,  conducting  trials,  and implementing  practices  in  stages.  Conclusion:  Diponegoro Digital  Literacy  with  7  features, namely  Diopac,  Ezprozy,  Digilib,  Schedule,  webinar,  Moodula,  and  Testtime,  has  improved the  digital  literacy  of  the  academic  community  at  Undip  and  the  use  of  digital  information sources. Dipolita becomes a platform that facilitates users in information literacy activities, thereby  enhancing  the  role  of  the  Library  UPT  and  Undip  Press  in  learning  and  scientific research.   

Keywords: application, digital literacy, Dipolita, information literacy, library.

 

Abstrak :

Diponegoro  Literasi  Digital  (DIPOLITA)  merupakan  wadah  kegiatan  literasi  digital  UPT Perpustakaan dan Undip Press yang mewadahi kegiatan/program perpustakaan melalui tahapan pencapaian  program  Dipolita  perpustakaan  yang  diimplementasikan  dalam  road  map pembangunan tiap tahun. Tujuan Dipolita yaitu meningkatkan literasi bagi sivitas akademika Undip melalui berbagai kegiatan yang dirancang khusus untuk meningkatkan pemahaman dan ketrampilan  dalam  menggunakan  sumber  informasi  digital.  Metode  kajian  Dipolita  yaitu melakukan  analisis  kelayakan  dan  kebutuhan,  analisis  dan  tentukan  requirement  document, gunakan  best  practices,  desain,  mengukur  dan  melacak  perkembangan,  pengembangan berbagai  ekosistem  koleksi  digital,  mengintegrasikan  berbagai  ekosistem  aplikasi  dalam Dipolita, melakukan uji coba,  praktik penerapan bertahap. Kesimpulan, Diponegoro Literasi Digital    dengan  7  fitur  yaitu  Diopac,  Ezprozy,  Digilib,  Schedule,  webinar,  Moodula  dan Testtime telah meningkatkan literasi digital sivitas akademika Undip dan penggunaan sumber informasi  digital.  Dipolita  menjadi  laman  yang  memudahkan  pemustaka  dalam  kegiatan literasi  informasi  sehingga  meningkatkan  peran  UPT  Perpustakaan  dan  Undip  Press  dalam pembelajaran dan riset ilmiah. 

Kata kunci: aplikasi, dipolita, literasi digital, literasi informasi, perpustakaan. 

 

Fulltext View|Download

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.