skip to main content

ANALISIS FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT MAHASISWA/I UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA JURUSAN EKONOMI SYARIAH 2023 UNTUK BERDONASI DARI SISA PENGEMBALIAN UANG BELANJA DI MINIMARKET

*Aulia Zahirah Virki orcid  -  Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
Dillah Awaliyah orcid  -  Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
Ratu Fathia Nurfaiza orcid  -  Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
Tajul Fazzari orcid  -  Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
Titania Mukti orcid  -  Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia

Citation Format:
Abstract

This study was conducted to determine the effect of attitudes and behavior of Sultan Ageng Tirtayasa University students class of 2023 majoring in Sharia Economics on the decision to donate from the remaining shopping change at Minimarket. Quantitative research using multiple linear regression analysis methods. The method used for data collection is the questionnaire method as a tool for collecting primary data. The results stated that there was a positive influence between religiosity on student donation interest with a significance value of 0.000 <0.05 and a calculated T value of 3.693> T table value of 1.995. There is no effect of demographic characteristics on student donation interest with a significance value of 0.504> 0.05 and a T value of -0.671 < T table value 1.995. There is no effect of education on student donation interest with a significance value of 0.512> 0.05 and a calculated T value of 0.660 < T table value 1.995. The results also show that there is a positive and significant effect of religiosity, demographic characteristics, and education simultaneously on student donation interest with a significance value of 0.000 <0.05.

Fulltext View|Download
Keywords: Donation; Minimarket; Student Decision

Article Metrics:

  1. Afan, A. (2012). fiwh muamalah. ekonomi islam, 19
  2. Ahmad Afan Zaini. (2021). Ekonomi Islam dalam Konsep Ontologi, Epistemologi dan Aksiologi. Al-Maqhasid: Journal of Economics and Islamic Business, 63-71
  3. Aziz, I., Nurwahidin, N., & Chailis, I. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Masyarakat Menyalurkan Donasi Melalui Platform Crowfunding Berbasis Online. Jurnal Syarikah : Jurnal Ekonomi Islam, 5(1)
  4. Dr Prilla Kurnia Ningsih. Lc., M. (2021). Fiqh Muamalah h.9. Depok: Rajawali Pers
  5. Fadilah, N. A., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023, Juni). Konsep Umum Populasi dan Sampel Dalam Penelitian. Jurnal Pilar : Jurnal Kajian Islam Konteporer, 14(1)
  6. Heriyana. (2020). Pengaruh Kepercayaan dan Keamanan terhadap Keputusan Mahasiswa dalam Belanja Online (Studi Kasus pada Mahasiswa STIE Rahmaniyah Sekayu). Jurnal Ekonomi, 10, 35
  7. KBBI, D. (2023). KBBI Daring. Dipetik April 8, 2024, dari https://kbbi.kemdikbud.go.id/:
  8. KBBI, D. (2023, Oktober). KBBI Daring Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi Republik Indonesia, 6. Dipetik April 08, 2024, dari https://kbbi.kemdikbud.go.id/:
  9. Kompas.com. (2023, September 21). Sikap: Pengertian, Faktor, Fungsi, Ciri-ciri, Karakteristik, Pengembangan, dan Jenisnya. (V. K. Putri, Editor) Dipetik April 8, 2024, dari Kompas. com: https://www.kompas.com/skola/read/2023/09/21/090000869/sikap--pengertian-faktor-fungsi-ciri-ciri-karakteristik-pengembangan-dan?page=all
  10. Maulana, R. (2020). Aspek Hukum Ekonomi Syariah Tentang Donasi Uang Kembalian (Studi Kasus Indomaret Lintas Adirejo Pekalongan). Institut Agama Islam Negeri Metro
  11. Mazaya, M. (2023, Juni 12). Perbedaan Minimarket, Supermarket, dan Hypermarket, Suka Belanja di Mana? Dipetik Maret 27, 2024, dari detikfinance: https://finance.detik.com/berita-ekonomi-bisnis/d-6768133/perbedaan-minimarket-supermarket-dan-hypermarket-suka-belanja-di-mana
  12. Nafidzah, I. (n.d.). Jurusan Ilmu Ekonomi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya Malang 2020
  13. Najoan, D. (2020, Januari 20). Memahami Nilai Religiusitas Dan Spiritualitas Di Era Milenial. Education Christi, 1, 64-74
  14. Nuari, R., & Hendratmi, A. (2020). Faktor Minat Berdonasi Pada Lembaga Amil Zakat Sahabat Mustahiq. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 6(11), 2272. https://doi.org/10.20473/vol6iss201911pp2272-2282
  15. Nurjanah, S. (2018). Pengaruh Sikap, Norma Subjektif, Perceived Behavioral Control, Kepercayaan dan Faktor Demografi Terhadap Intensi : Berdonasi Online. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah Jakarta
  16. Pangestu, D. R. (2021). Faktor Faktor yang Mempengaruhi Keputusan Konsumen Berdonasi Pada Alfamart Parepare (Analisis Ekonomi Syariah). Tesis Pascasarjana IAIN Parepare, 26
  17. Qotrunnada, A., Kholil, M., & Emiliyani, N. (2022). Penarikan Uang Kembalian Sebagai Donasi Prespektif Hukum Ekonomi Syariah. el hisbah: Journal of Islamic Economic Law, 159-172
  18. Salmawati, & Fitri, M. (2018). "Pengaruh Tingkat Pendapatan, Religiusitas, Akuntabilitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Muzakki Membayar Zakat Di Baitul Mal Kota Banda Aceh". Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Akuntansi (JIMEKA), 3(1), 54-66
  19. Saputra, Y., Rifda Ilahy Rosihan, Widya Spalanzani, Ratih Kumalasari, & Hany Riyanti. (2022, Mei). Analisis perilaku konsumen dalam memutuskan minimarket sebagai tempat berbelanja. Jurnal Rekavasi, 10 (1), 45-55
  20. Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, R&D (27 ed.). Bandung: Alfabeta Bandung
  21. Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta Bandung
  22. Sulthonuddin, B., & Ali, B. (2023). Jual Beli Uang Kuno Persfektif Ulama NU (Nahdlatul Ulama) Dan Ulama PERSIS (Persatuan Islam) Garut. Jurnal Hukum Ekonomi Syariah (JHESY), 1-13
  23. Thoyibah, S. (2020). Pengaruh Faktor Demografi Dan Sikap Nasabah Terhadap Keputusan Nasabah Menabung Di BRI Syariah KCP Ponogoro. Ponogoro: IAIN Ponogoro
  24. Ubaidillah, H., & Haryono, N. (2019). Pengaruh Demografi, Dan Literasi Keuangan Terhadap Perilaku Menabung Masyarakat Di Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Ilmu Manajemen, 2(2), 242-249
  25. Zikrinawati, K., Isrounnastiti, F., & Aiyuda, N. (2023). Keputusan Donasi Online Ditinjau dari Pengaruh Trust dan Persepsi Risiko. JIVA: Journal of Behaviour and Mental Health, 4(1). https://doi.org/10.30984/jiva.v4i1.2533

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.