skip to main content

ANALISIS PENGARUH LABEL HALAL DAN HARGA TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN MAKANAN CEPAT SAJI MAHASISWA UNIVERSITAS SULTAN AGENG TIRTAYASA PROGRAM STUDI EKONOMI SYARIAH ANGKATAN 2023

Rifqi Fatihul Ihsan orcid  -  Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
Aiska Su Istiyah orcid  -  Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
Arifin Arifin orcid  -  Universita Sultan Ageng Tirtayasa, Indonesia
*Nur Sasti Laki  -  Universitas Negeri Gorontalo, Indonesia

Citation Format:
Abstract

This study was discussed to analyze the effect of halal label and price on fast food purchasing decisions of Sultan Ageng Tirtayasa University student class of 2023. The gender and class background of students who are divided into study programs make respondents pay attention to aspects of halal labels and prices in making decisions on choosing fast food products. The population in this study were students of Sultan Ageng Tirtayasa University with the Sharia Economics study program class of 2023. The data used is primary data using a questionnaire and distributed to respondents and resulted in 84 respondents. The sampling technique used was purposive sampling technique. This research is quantitative research with data analysis methods using multiple linear regression. The results showed that the halal label and price had an effect on fast food purchasing decisions where the value of the multiple linear regression test results (R) was 51.3%, which means that 51.3% of the variation in the decision to buy fast food paid attention to 2 supporting variables, namely, Halal Label (X1) and Price (X2). While the remaining 48.7% is approved by other variables not included in this study.

Fulltext View|Download
Keywords: Keywords: Fast Food; Halal Label; Price; Student Decision

Article Metrics:

  1. Ayu Paramita, H. A. (2022). Pengaruh Labelisasi Halal, Kualitas Produk, dan Minat Beli terhadap Keputusan Pembelian (Literatute Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 660-669
  2. Caroline Lystia Rut Winasis, H. S. (2022). Determinasi Keputusan Pembelian: Harga, Promosi, dan Kualitas Produk (Literature Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Ilmu Manajemen Terapan, 392-403
  3. Cindy Magdalena Gunarsih, J. K. (2021). Pengaruh Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Di Toko Pelita Jaya Buyungon Amurang. 69-72
  4. Dendy Khresna Bayu, G. M. (2020). Pengaruh Labelisasi Halal, Merek dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Minuman Chatime. JURNAL SOSIAL EKONOMI PERTANIAN, 239-256
  5. G. L. Marcus, H. J. (2012). Analisi Regresi Komponen Utama Untuk Mengatasi Masalah Multikolinieritas Dalam Analisis Regresi Linier Berganda. Jurnal Barekeng, 31-40
  6. Husin, A. S. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Produk Makanan Berlabel Halal Di Kalangan Masyarakat Kecamatan Syiah Kuala Banda Aceh. EKOBIS Syariah, 3(1), 1-12
  7. Irwana Pahutar, P. D. (2023). Analisis Tingkat Pengetahuan Konsumen dan Label Halal Terhadap Kepuasan Konsumen Melalui Keputusan Pembelian. Remik: Riset dan E-Jurnal Manajemen Informatika Komputer, 1108-1118
  8. Kicky Camallya Arista, K. F. (2022). Pengaruh Label Halal, Harga dan Song Joong Ki Sebagai Brand Ambassador Terhadap Keputusan Pembelian Produk Scarlett Whitening di Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan, 453-466
  9. M. Fahrul Rozjiqin, A. A. (2022). Pengaruh Label Halal, Harga, dan Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian Konsumen pada Starbucks. Journal of Economics and Business Aseanomics, 60-77
  10. M.Makhrus Ali, T. H. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif dan Penerapan Nya Dalam Penelitian. Education Jurnal
  11. Muhammad Abdul Kohar Septyadi, M. S. (2022). Literature Review Keputusan Pembelian dan Minat Beli Konsumen Pada Smartphone: Harga dan Promosi. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 301-313
  12. Novrita Dewi Yanti, D. (2021). Analisis Pengaruh Labelisasi Halal dan Digital Selling Terhadap Minat Beli Kosmetik Halal. Ad-Deenar: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 1-21
  13. Oktaviani, N. (2019). Pengaruh Label Halal dan Gaya Hidup Terhadap Keputtusan Pembelian Produk Makanan Olahan Impor (Pada Masyarakat Muslim Kota Metro). 1-68
  14. Putri Ramita, S. K. (2023, Mei 13). Pengaruh Label Halal dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Muslim di D’besto Chicken & Burger. ISTIKHLAF: Jurnal Ekonomi, Perbankan dan Manajemen Syariah, 5, 47. doi: 10.51311/istikhlaf.v5i1.502
  15. Riska Anisya, R. W. (2020). Pengaruh Label Halal, Harga, dan Kualitas Produk terhadap Keputusan Pembelian Produk Aice (Studi kasus pada Mahasiswa UNSIQ Jawa Tengah di Wonosobo). Journal of Economic, Business and Engineering, 98-105
  16. Slamet. (2023). Faktor-faktor yang Memengaruhi Keputusan Pembelian Produk Makanan Halal di Kota Semarang. UBMJ (UPY Business and Management Journal), I(02), 4
  17. Sonia Cipta Wahyurini, N. T. (2020). Analisis Pengaruh Label Halal dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Wardah. Jurnal Mitra Manajemen (JMM Online), 39-50
  18. Suswanti, I. (2012). Faktor-faktor yang Berhubungan dengan Pemilihan Makanan Cepat Saji pada Mahasiswa. 8-121
  19. Tessa Mariana, D. S. (2020). Prediksi Minat Beli Makanan Cepat Saji Halal: Aplikasi Theory of Planned Behavior. 1180-1185
  20. Yenny Kornitasari, A. M. (2022). Pengaruh Label Halal, Kualitas Produk, dan Harga terhadap Keputusan Pembelian Produk yang Dikonsumsi Setiap Hari. Jurnal Manajemen Pemasaran dan Perilaku Konsumen, 1(3), 337-346. doi: http://dx.doi.org/10.21776/jmppk.2022.01.3.07

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.