skip to main content

Analisis geometrik lokasi rawan laka di Jalan Lingkar Sumpiuh, Banyumas

*Khoirudin Fakhri  -  Universitas Darul Ulum Islamic Centre Sudirman GUPPI, Indonesia
Agung Hari Wibowo  -  Universitas Darul Ulum Islamic Centre Sudirman GUPPI, Indonesia
Achmad Effendi  -  HPJI Jawa Tengah, Indonesia
Ari Widyatmoko  -  HPJI Jawa Tengah, Indonesia

Citation Format:
Abstract
Safety road are closely related to geometric design, which includes road function, speed design, superelevation, and alignment. This paper is a geometric study to realize a safety road on Sumpiuh Ring Road, Banyumas Regency, Central Java. The locus of this research is the PI-2 and PI-3 bends located at STA. 22+213 to 22+348 which are two opposing bends that are close to each other. Measurement of existing shows that the transverse slope of the road cross-section at the peak of the PI-2 bend is 2.00% while at PI-3 it is 0.70%. With a speed of 60 km/hour, the driver will have difficulty controlling his vehicle due to centrifugal force. Such conditions make this location prone to accidents. From the analysis results, a transverse slope of 7.75% is required for PI-2, and 6.45% for PI-3. Construction adjustments need to be made to meet the needs of this superelevation design. The form of mitigation that can be done is by adding signs and road facilities such as guardrails, traffic signs such as chevron signs, speed reduction signs, rumble strips, and speed humps. This is intended to reduce the level of accidents at the location and reduce the fatalities.
Fulltext View|Download

Article Metrics:

  1. Core Team P2JN Prov. Jateng. (2024). Pengukuran Lapangan Jalan Lingkar Sumpiuh STA. 22+217 - 22+450
  2. Hanan, S. A., King, M. J., & Lewis, I. M. (2011). Understanding Speeding in School Zones in Malaysia and Australia Using an Extended Theory of Planned Behaviour: The Potential Role of Mindfulness. Journal of The Australasian College of Road Safety, 22(2), 56–62
  3. Keputusan Menteri Pekerjaan Umum Dan Perumahan Rakyat Republik Indonesia Nomor 430/KPTS/M/2022 Tentang Penetapan Ruas Jalan Dalam Jaringan Jalan Primer Menurut Fungsinya Sebagai Jalan Arteri Primer Dan Jalan Kolektor Primer-1 (2022)
  4. Lampiran Surat Kepala Balai Besar Pelaksanaan Jalan Nasional Jawa Tengah - DI Yogyakarta Nomor: UM0102-Bb7/511 Tanggal 25 Juni 2024 Perihal Undangan Koordinasi dan Tinjauan Lapangan Lokasi Kecelakaan Lingkar Sumpiuh: Laporan dan Kronologi Kejadian Kecelakaan. (2024)
  5. Manggala, R., J., J. A., Purwanto, D., & I., A. K. (2015). Studi Kasus Faktor Penyebab Kecelakaan Lalu-lintas Pada Tikungan Tajam. Jurnal Karya Teknik Sipil, 4(4), 462–470. http://ejournal-s1.undip.ac.id/index.php/jkts
  6. Oktopianto, Y., Phahlevi Marwanto, R., & Rukman. (2023). Pemodelan Kondisi Geometrik Jalan Terhadap Potensi Kecelakaan Lalu Lintas. Borneo Engineering: Jurnal Teknik Sipil, 7(3), 352–362
  7. Pandey, S. V. (2013). Mewujudkan Jalan Yang Berkeselamatan. Tekno Sipil, 11(59), 30–41. https://doi.org/10.35793/jts.v11i59.4305
  8. Peraturan Menteri Pekerjaan Umum Dan Perumahan Rakyat Republik Indonesia Nomor 5 Tahun 2023 Tentang Persyaratan Teknis Dan Perencanaan Teknis Jalan (2023)
  9. Pujiastutie, E. T. (2006). Pengaruh Geometrik Jalan Terhadap Kecelakaan Lalu-lintas di Jalan Tol (Studi Kasus Tol Semarang dan Tol Cikampek) [Thesis, Universitas Diponegoro]. http://eprints.undip.ac.id/15504/
  10. Purwanto, D., Indriastuti, A. K., & Basuki, K. H. (2015). Hubungan Antara Kecepatan dan Kondisi Geometrik Jalan yang Berpotensi Menyebabkan Kecelakaan Lalu Lintas Pada Tikungan. Jurnal Imu Dan Terapan Bidang Teknik Sipil, 21(2), 83–90. https://doi.org/10.14710/mkts.v21i2.11234
  11. Rahmat, ,Hendri, & Lubis, F. (2016). Evaluasi Tikungan Pada STA. 40+100 Di Ruas Jalan Simpang Lago - Sekijang Mati. Jurnal Teknik Sipil Siklus, 2(2), 77–94. https://doi.org/10.31849/siklus.v2i2.338
  12. Siahaan, J. (2020). Analisis Pengaruh Geometrik Jalan Dengan Tingkat Kecelakaan Lalu-lintas Akibat Perilaku Pengendara (Studi Kasus Ruas Jalan Lintas Minas KM 33) [Undergraduate Thesis, Universitas Islam Riau]. https://repository.uir.ac.id/8351/
  13. Subkhan, M. F. (2019). Evaluasi dan Perencanaan Ulang Desain Geometrik Jalan Berdasarkan Standar Bina Marga Pada Ruas Jalan Dadaprejo Kota Batu. Prokons: Jurnal Teknik Sipil, 12(2), 79–84
  14. Sukirman, S. (1999). Dasar-dasar Perencanaan Geometrik Jalan. Penerbit Nova
  15. Surat Edaran Direktur Jenderal Bina Marga Nomor 20/SE/Db/2021 Tentang Pedoman Desain Geometrik Jalan (2021)
  16. Surat Kepala Balai Besar Pelaksanaan Jalan Nasional Jawa Tengah - DI Yogyakarta Nomor: UM0102-Bb7/511 Tanggal 25 Juni 2024 Perihal Undangan Koordinasi dan Tinjauan Lapangan Lokasi Kecelakaan Lingkar Sumpiuh. (2024)
  17. Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2009 Tentang Lalu-Lintas Dan Angkutan Jalan (2009)

Last update:

No citation recorded.

Last update:

No citation recorded.

slot gacor slot